SamenLeeuwarden

In gesprek met Stichting Buurtservicepunt Leeuwarden

We beginnen ons interview in DBieb (de bibliotheek) gevestigd in de oude Blokhuispoort gevangenis. Het buurtservicepunt heeft hier (en op dertien andere locaties in Leeuwarden en omstreken) spreekuren, zodat bewoners van Leeuwarden gemakkelijk in contact kunnen komen. Tijdens een spreekuur kun je gewoon binnenlopen zonder afspraak. De aanwezige clientadviseurs, allemaal ervaringsdeskundig of goed opgeleid om je te helpen, zitten dan klaar. De spreekuren zijn een groot succes en worden druk bezocht. Maar wie zijn dan die vrijwilligers en waarom doen ze dit? 

Twee vrijwilligers van het buurtservicepunt staan vandaag in de spotlight: Suzette Leito en Tjeerd Kamminga. Zij zijn clientadviseurs en ondersteunen iedereen die vragen heeft over geld, wonen, werk en welzijn maar niet direct naar een overheidsinstelling willen. Stichting Buurtservicepunt is een vrijwilligersorganisatie met zo’n dertig vrijwilligers en een coördinator; Marjolein van Veen. Afgelopen jaar hebben zij 6600 mensen ondersteund met allerlei (financiële) vragen. Gratis.

We openen het interview:

100 dagen zonder vrijwilligers… wat gebeurt er dan volgens jullie?

Het wordt een chaos! Beide zijn het eens; als alle vrijwilligers per vandaag hun werk neerleggen, dan hebben we een heel groot probleem.

“Mensen komen naar ons omdat ze niet goed weten wat overheidsinstellingen van hen willen. Of omdat ze er geen vertrouwen meer in hebben. Ze schamen zich of hebben een lagere drempel nodig om hun situatie aan te gaan. Als wij daar mee stoppen dan komen er heel veel mensen ernstig in de problemen” zegt Suzette. Tjeerd vult aan:

“Als wij allemaal stoppen, dan kan de gemeente het Oldehoofster-kerkhof gaan vullen met een tent vol extra ambtenaren om het werk te doen wat wij nu doen.”

Dan ligt er wel een flinke last op jullie schouders, merk ik op. Maar zo ervaren beide het helemaal niet. Suzette; “Ik heb inmiddels mijn studies behaald en heb diploma’s accountancy en budgetcoaching. Ik vind het fijn dat ik mijn tijd en kennis nu kan besteden aan het helpen van anderen.”

Tjeerd ziet het ook zo: “Hier werken geeft voldoening. In een korte tijd kun je iemand helemaal helpen met zijn financiële problemen, kleine moeite, grote impact. Je krijgt zoveel liefde en bedankjes. Uitingen van waardering. Je helpt mensen niet alleen financieel, ook maak je ze zelfstandig en weer gelukkiger.”

Dat is vooral wat je uit vrijwilligerswerk haalt: contact. We hebben een gezellig team. Zo doen we regelmatig een borrel of hebben een bijeenkomst. Je kunt je eigen kennis en ervaring inzetten om een ander te helpen plus je bent aan het netwerken. Dat kan zijn naar nieuw werk, maar ook om positief contact met mensen te hebben. Daar ontwikkel je van, als persoon. Je wordt positiever en je netwerk wordt groter. Dat is de wederkerigheid van vrijwilligerswerk.

‘Als iedereen de komende 100 dagen 4 uur vrijwilligerswerk per week zou doen dan zou de wereld een mooiere plek worden. Mensen komen uit hun huizen, krijgen weer contact met andere mensen, ondersteunen elkaar en bouwen samen de buurten op. Eenzaamheid bestaat dan niet meer. Stichting Buurtservicepunt Leeuwarden is altijd op zoek naar vrijwilligers. Ze bieden een fijne en veilige omgeving voor iedereen die zich wil inzetten voor een ander. Je kunt cursussen volgen om je kennis uit te breiden en wordt altijd goed opgeleid en begeleid. Kijk voor alle gegevens en meer informatie op: https://www.buurtservicepunt.nu/

LEES HIER MEER LEUKE INTERVIEWS

Translate to English »